Zacytujmy Weronikę Węcławską-Lipowicz: "Izabella Rybacka buduje sylwetki postaci, jako znaki przestrzenne, symboliczne, nieco umowne. Kostiumy przez Nią wykreowane odnoszą się do przeciwstawieństw godności i upadku, dostojeństwa i regresu, degradacji świata dramatu, odzwierciedlając niejako myśl Michaela de Ghalderode, aby <nie było rozdźwięku między moralnością a fizycznością>. Z daleka sylwety postaci są niejako z grubsza ciosane, potraktowane rzeźbiarsko, ulegające pewnej deformacji. Kostiumy działające jako znaki w przestrzeni, uniwersalizują postaci, personalizują cechy i pojęcia. (tekst do wystawy w Galerii R 20, 2019). I to jest prawda.

---

"Sposób, w jaki pozostawia ślad na kartce czy płótnie sprawia wrażenie prostoty, lekkości i niesłychanej przyjemności tworzenia. Zanim jednak podejmie pierwszy gest wyczuwalne jest skupienie i świadomie podjęta decyzja. Nawet jeśli przypadkiem jakaś kreska czy plama zaistnieje, natychmiast „zaprasza ją” do całości kompozycji.

W twórczości artystki nie ma takiej sytuacji, by którakolwiek z warstw przesłaniała inną - np. forma ważniejsza od tematyki czy kształt kreski ważniejszy od koloru.

Prace artystki to nie tylko zapis zmagań z materią rysunkową, malarską; są wnikliwą obserwacją, kontemplacją, a może i eksperymentem." - Sylwia Erbert-Hoja (fr.tekstu z katalogu do wystawy „Panny”, 2000, MBWA Leszno)

***

IZABELLA RYBACKA studiowała w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych (obecnie Uniwersytet Artystyczny) w Poznaniu, którą ukończyła w 1981 r. realizując dyplomy w Pracowni Litografii Pracowni Litografii prof. L. Mianowskiego oraz w Pracowni Tkaniny Artystycznej prof. Magdaleny Abakanowicz.

Od 2007 roku jest wykładowcą przedmiotu Techniki i Technologie Scenografii. W latach 2011 - 2018 była asystentką prof. Ireneusza Domagały w Pracowni Kostiumu Teatralnego na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu.

Zajmuje się tkaniną, grafiką, rysunkiem, malarstwem, scenografią i kostiumem teatralnym.

Brała udział w wielu wystawach indywidualnych i zbiorowych w kraju i za granicą, a jej prace znajdują się między innymi w zbiorach:

Muzeum Narodowe w Poznaniu, Centralnego Muzeum Włókiennictwa w Łodzi,

Muzeum Ziemi Lubuskiej w Zielonej Górze.

Prace prezentowała m.in.:

2018 – „Escurial. Fantasmagorie”, Galeria R 20, Poznań

2017 - „Król i Błazen”, szkice hiszpańskie, Galeria Teatru Animacji, Poznań

2013 - „Splendor tkaniny”, Zachęta, Warszawa

2008 - „Kilimy polskie od XVIII do XX wieku", Muzeum Narodowe, Poznań

1998 - "Tkanina unikatowa", Galeria POSK, Londyn

1997 - "Panny Wietrzne II", Galeria Esse, Festiwal Kultury Polskiej w Bretanii

1995 - Tkanina Polska, BWA, Łódź

1992 - "Petit Ballet I", Galeria ANEKS, BWA, Teatr Wielki, Poznań

1988 - Tkanina Młodych, Centralne Muzeum Włókiennictwa, Łódź

1986 - Młoda Sztuka Poznania, BWA, Poznań, Galeria KUBUS, Hannover

1981 - Dyplomy '81‚ CBWA Zachęta, Warszawa

Prace teatralne:

2009- „Jabłonka”, scenografia i kostiumy do spektaklu reż. Beata Bąblińska, Monika Kabacińska, nagroda i wyróżnienie, XIV Międzynarodowy Festiwal Teatrów dla Dzieci i Młodzieży „Korczak 2010”, Warszawa

2007 - kostiumy do spektaklu "Dziady", reż. Lech Raczak, Teatr im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy

2006 - scenografia i kostiumy do spektaklu "Muzyka dla kotów", reż. Lech Jankowski, Teatr Animacji, Poznań

2006 - scenografia i kostiumy do spektaklu "Plum - dzyn - bum", reż. I. Lipczyńska, B. Bąblińska, Centrum Sztuki dla Dziecka, Poznań

2005 - kostiumy "Tańce Barokowe", Europejski Festiwal Tańca, Cypr

i kilka aranżacji wystaw w Muzeum Początków Państwa Polskiego w Gnieźnie